Aktualizacja Google dla stron mobilnych – 21 kwiecień 2015

Blob

Google na swoim oficjalnym blogu dla webmasterów poinformował o wprowadzeniu poważnej aktualizacji wyników wyszukiwania po 21 kwietnia 2015. Informacja ta dotyczy wyników mobilnych, to znaczy takich jakie pojawiają się na smartfonach i tabletach. Czy Twoja strona jest już dostosowana do urządzeń mobilnych?
Czego dowiesz się z tego artykułu:

Czy moja strona jest „mobile friendly”?

Pierwsze pytanie, czy moja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Często słyszałem stwierdzenia rodzaju „moja strona dobrze wyświetla się na komórce„. To jednak, że strona się wyświetla nie ma wiele wspólnego z tym, że jest dostosowana.  Chodzi tu przede wszystkim o wygodę jej używania oraz działanie pewnych funkcji strony.

Google udostępnia dwa bardzo przydatne narzędzia, które pozwolą sprawdzić czy nasza strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Pierwsze narzędzie to Test zgodności z urządzeniami przenośnymi dostępne pod adresem https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ Wystarczy wpisać adres strony i sprawdzić:

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych

A tutaj przykład strony, która wyświetla się nie najgorzej na telefonie, jednak jest zupełnie niedostosowana do urządzeń mobilnych:

Strona niedostosowana do urządzeń mobilnych

 

Drugim narzędziem udostępnianym przez Google jest nowy moduł dostępny w Narzędziach Google dla Webmasterów. Niedawno został dodany tam moduł Obsługa na urządzeniach przenośnych, gdzie można sprawdzić problemy z mobilnością jakie wykrył Google na naszej witrynie:

Obsługa na urządzeniach przenośnych

Po kliknięciu w strzałkę obok ilości błędów znajdziemy szczegóły problemów i propozycje ich rozwiązania.

Czy aktualizacja dotyczy wyników na komputery desktop/laptop?

Dla uspokojenia, aktualizacja ma dotyczyć tylko wyników na urządzeniach mobilnych, nie powinna mieć więc wpływu na pozycje strony jakie obecnie pojawiają się na laptopach czy komputerach PC.

Strony dostosowane do urządzeń mobilnych mogą liczyć na wyższe pozycje w wynikach dla urządzeń mobilnych, w rezultacie strony niedostosowane mogą oczywiście spodziewać się spadków pozycji.

Nie można jednak wykluczyć, że element mobilności strony rozszerzy swoje działanie na standardowe wyniki wyszukiwania. Świadczy to przecież także o ogólnej jakości strony, dlaczego więc Google nie miałoby tego wkrótce wykorzystać?

Czy moja strona spadnie w wynikach?

Jeżeli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, należy spodziewać się spadku wejść z wyszukiwarki użytkowników urządzeń mobilnych. Nie powinno mieć to jednak wpływu na pozycje na laptopach i komputerach desktop.

Spójrzmy na przykładowe wyniki wyszukiwania na urządzeniu mobilnym dla frazy „pizza poznań„:

Przykład pizza poznań

Zwróćmy uwagę iż przy niektórych stronach jest szary napis „Na komórki” – są to strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Jedna ze stron (druga od góry) nie posiada takiej informacji i jest duże prawdopodobieństwo, że tego typu strony po 21 kwietnia po prostu spadną w wynikach na smartfonach i tabletach.

Ilu mam użytkowników mobilnych?

Korzystając ze statystyk Google Analytics można sprawdzić ilu użytkowników naszej strony odwiedza nas za pomocą smartfonu lub tabletu. Dane te dostępne są w zakładce Odbiorcy / Ruch mobilny:

Ruch mobilny w Google Analytics

Czy warto dostosować stronę do urządzeń mobilnych?

W mojej opinii warto. Trend korzystania z internetu jest jasny, coraz więcej osób korzysta z tabletu lub komórki zamiast z laptopa czy komputera stacjonarnego. Często też użytkownicy korzystają z kilku urządzeń i szukają naszej firmy na różne sposoby. Według raportu „Polacy na zakupach mobilnych” urządzenia mobilne są powszechnie stosowane przez internautów:

Raport mShopper

Warto zapoznać się z całym raportem dostępnym pod adresem http://ecommercepolska.pl/files/7814/2485/5277/mShopper_Polacynazakupachmobilnych_luty2015_2_1.pdf

Strona responsywna czy mobilna?

Strona responsywna (RWD) to strona, która zmienia swój wygląd w zależności od rozmiaru ekranu na jakim jest wyświetlana. Strona mobilna to zazwyczaj oddzielna wersja strony dostępna w subdomenie, na przykład http://m.mbank.pl/

Oba te rozwiązania są prawidłowe i akceptowane przez Google, oba też mają swoje wady i zalety. Decyzję o wyborze wdrożenia należy dobrze przemyśleć i skonsultować z SEO i webmasterem.

Strona mobilna a kampanie AdWords

Tutaj nic się nie zmienia. Jeżeli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych można rozważyć ograniczenie stawki dla użytkowników mobilnych lub całkowicie wykluczyć ich z kampanii AdWords.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: